Benieuwd naar het laatste nieuws? U leest het hier.
Februari 2022

Beste Yvonne,
De start is gemaakt met het nieuwe jaar. Een jaar waarin we er hopelijk weer heerlijk op uit kunnen trekken en genieten van al die mooie plekken die ons land rijk is. Er is in ieder geval weer genoeg te ontdekken en beleven binnen de KNNV. Hierbij ontvang je het laatste nieuws.

Nieuwe medewerkers

Wij hebben recent twee nieuwe medewerkers mogen verwelkomen. Hieronder stellen zij zich kort aan je voor.

Kennismaken met Yvonne

In 2017 deed ik de natuurcursus van IVN- en KNNV-afdeling Tilburg. Een mooie basis voor de opleiding tot natuurgids die ik nu volg. Ik ben een generalist. Mijn interesses vliegen alle kanten op. Buiten in de stilte ben ik echter het meeste in mijn element. Mijn aandacht laat ik dan heerlijk afleiden door insecten, planten en met name vogels. Als opvolger van Jelle Schuurmans ondersteun ik nu in eerste instantie het bureau en de afdelingen met de ledenadministratie. Webmaster, archiveren, zwerfafvalacties, groene daken; in vorige banen bij Tilburg University en de gemeente ’s-Hertogenbosch verdiepte ik me in vele digitale systemen. Ze frustreren soms, maar als ik de logica ervan zie, valt het me altijd mee. In deze baan combineer ik nu praktische kennis met nut voor de natuur. Dat het op mijn pad kwam, vind ik best verrassend.

Kennismaken met Wanne

Wanne Roetemeijer (44) is de opvolger van Marijke van Woerkom die onlangs met een nieuwe baan bij de Wageningen Universiteit is begonnen. Wanne: ‘Ik ben begonnen als projectleider communicatie en projecten en ga mij daarom bezighouden met het beheer van de website, externe communicatie en diverse projecten die uitgevoerd worden met en door de afdelingen van de KNNV, maar ook met externe partners als IVN en SoortenNL. Ik heb er erg veel zin in!’ Wanne heeft een groene achtergrond, met een studie Bos- en Natuurbeheer in Wageningen, en heeft zich in zijn loopbaan vooral gericht op participatie, kennisuitwisseling en communicatie binnen natuur en landschap.

Cursus teleflora

Voor de vijfde keer organiseert de afdeling Delfland de cursus teleflora. Dit is een cursus waarin beginners leren kijken, voelen en ruiken aan de flora. Leren omgaan met een eenvoudige determinatietabel. Leren zoeken naar meer informatie op internet en de kenmerken van de grote plantenfamilies leren kennen. Geïnteresseerd? Aanvullende informatie is te lezen op de website.

Naar de website
Oproep groene stageplaatsen

Met het groeiende aantal studenten binnen groene opleidingen neemt ook de vraag naar groene stageplekken toe. Yuverta heeft ons benaderd met de vraag of er binnen het netwerk van de KNNV wellicht plekken beschikbaar zijn. Daar doen wij uiteraard graag een oproep voor. Mocht je kansen zien, in de link hieronder vind je aanvullende informatie.

NLDoet

In het weekend van 11 en 12 maart is het weer NLDoet. Het weekend waarin veel vrijwilligers de handen uit de mouwen steken voor het goede doel. Ook als KNNV afdeling kun je je activiteit hiervoor aanmelden. Heb je dus een activiteit en kunnen jullie wel wat extra hulp gebruiken, registreer deze op de website. Een mooie gelegenheid voor vrijwilligers om kennis te maken met de vereniging!

Je kunt nog mee!

Voor de liefhebber zijn er nog plekken beschikbaar voor een van de reizen die door de KNNV worden georganiseerd. Zowel in eigen land als verder weg zijn er mogelijkheden. Op onze website is een overzicht te vinden van de verschillende bestemmingen.

Naar de website
Voor elk wat wils

De agenda is weer goed gevuld. Er worden door de verschillende afdelingen weer diverse activiteiten, lezingen, excursies en cursussen gegeven. Houd de agenda dus weer in de gaten!
Wist je dat je een deel van de online lezingen op ons YouTube kanaal kunt terugkijken?

Naar de agenda
Kantoorloos werken

Het landelijk bureau is niet alleen vernieuwd qua medewerkers, het gaat ook anders werken: kantoorloos. Met deze verandering willen we efficiënter gebruik maken van de middelen en het reizen van de medewerkers en bestuurders beperken. Bereikbaarheid, toegankelijkheid en doelmatigheid zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Het wordt dan ook logischer om op diverse locaties af te spreken, en zo gemakkelijker in contact te komen met de afdelingen en groene partners.

Verder lezen
Warme truiendag

11 februari is het warme truiendag. De dag om de verwarming een graadje lager te zetten, je favoriete warme trui aan te trekken en zo energie te besparen. Als heel Nederland op 1 dag 1 graad lager stookt, besparen we 6,3 miljoen kilo CO2! Doe je ook mee?

Verder lezen?
bureau@knnv.nl