Benieuwd naar het laatste nieuws? Je leest het hier.
Zomer 2022

Beste Webmaster,

Het is zomer! De agenda staat bol van de activiteiten en voor een deel van Nederland is de vakantie aangebroken. Ga er dus lekker voor zitten, neem een drankje en lees het laatste nieuws vanuit de vereniging.

Publieksinventarisatie vliegenzwam

Zoals al in de vorige nieuwsbrief aangekondigd start op 24 september de Week van de Veldbiologie. Op deze Europese dag van de paddenstoel starten we ook met de publieksinventarisatie vliegenzwam. Dit doen we o.a. samen met de NMV. De website rondom dit project staat inmiddels online. Hierop komt onder meer een overzicht van alle excursies en lees je meer informatie over de inventarisatie.

Elk Uur Natuur

Op 4 september organiseert de JNJ (Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie) weer 'Elk uur Natuur' bij Landgoed Haarzuilens. Elk uur vertrekt er een excursie de natuur in voor jongeren van 11 tot 25 jaar. Kom je ook?

Mooi resultaat

Eerder dit jaar organiseerden wij het webinar 'Visie op (Stads)natuurbescherming' waarin onder andere de KNNV afdeling Haarlem e.o. ervaringen deelde rondom hun stadsnatuurvisie. Een inspirerend verhaal met als gevolg dat deze visie nu ook is opgenomen in het coalitieakkoord van de gemeente Groningen. Een positief resultaat dus naar aanleiding van het webinar. Dat smaakt naar meer!

Minicursus strandvondsten

Benieuwd naar het antwoord op vragen als 'Hoe is de kust en de Zandmotor ontstaan?', 'Wat is het project Het Groene strand?' en 'Wat is het belang van aanspoelsels?' Kom dan op 20 juli zeker naar de minicursus strandvondsten. Naast een informatief deel wordt er ook gewandeld en gezocht naar wat er op het strand allemaal te vinden is.

Tuinvlinderteldag

Zondag 24 juli, tijdens de landelijk tuinvlindertelling, worden er weer vlinders geteld in de 'grootste wilde vlindertuin van Nederland', het Kuinderbos in Flevoland. Geïnteresseerden, jong en oud, veel of weinig kennis, worden van harte uitgenodigd weer mee te tellen.

Meer informatie en aanmelden
Workshop insecten fotograferen

Altijd al willen weten hoe je die kleine beestje nou op de foto krijgt? Dit weekend organiseert de KNNV afdeling Rotterdam een workshop insecten fotografie. Ook andere afdelingen hebben fotografiegroepen. Informeer er eens naar bij je afdeling.

Aanvullende informatie
Mijn oeverplanten

Ook dit jaar kun je als 'Citizen Scientist' weer onderzoeken hoe het is gesteld met de oevers in Nederland. De werkgroep 'Ontdek natuur in jouw buurt' waarin o.a. de KNNV afdeling Leiden is vertegenwoordigd brengt vrijwilligers en wetenschappers samen en helpt binnen dit project de kwaliteit van de Nederlandse oevers beter in kaart te brengen. Meer informatie of meedoen? Lees hieronder meer over het project.

250 soorten challenge

Op 20 augustus gaat de KNNV afdeling Enschede de uitdaging aan om op de Vlijertse Meden op een dag 250 verschillende soorten grassen, planten, bomen, insecten en vogels te vinden. Zin om hieraan een bijdrage te leveren? Je bent van harte welkom!

Aanvullende informatie
Fotowedstrijd bloembezoek

De KNNV afdeling Den Haag organiseert een fotowedstrijd met als onderwerp “bloembezoek”. Iedereen kan tot eind augustus foto's insturen van een bloem met een bezoeker / insect waarna deze worden beoordeeld door een vakkundige jury. De drie mooiste foto's ontvangen een oorkonde en prijs. Mee doen en benieuwd naar de voorwaarden?

Heggen herstellen biodiversiteit

Tot zo’n honderd jaar geleden stond het Nederlandse landschap vol met heggen. Door de schaalvergroting van de landbouw en de ruilverkaveling zijn de meeste oude heggen verdwenen. In de laatst verschenen Natura een artikel over de waarde van heggen als corridors voor alles wat leeft.

Je leest het hier
Agenda

Nog op zoek naar een activiteit tijdens de zomerperiode? Er wordt door de afdelingen weer van alles georganiseerd, dus neem snel een kijkje in de agenda! Je kunt hier zoeken op soort activiteit, datum en/of locatie.

Naar de agenda
Nieuwsbrief Kijk of exoten

Er is weer een nieuwsbrief 'Kijk op exoten' verschenen met deze keer aandacht voor o.a. de brakwaterpoliep, korstmossen, wapenvliegen, essen, parkieten en karperachtigen. Veel leesplezier!

Naar de nieuwsbrief
Handboek Europese vogels

Handboek Europese vogels is het meest uitgebreide vogeldeterminatiewerk in Europa en vanwege de vernieuwende opzet uniek in zijn soort. Nooit eerder werd zo veel informatie, zo overzichtelijk en zo compleet bij elkaar gebracht. Dit nieuwe standaardwerk mag niet ontbreken in de bibliotheek van elke vogelaar, van beginner tot gevorderde.

Bekijk het inkijkexemplaar
In schoonheid vergaan

Het begon met de foto’s die natuurfotograaf Martijn Nugteren maakte van het verenkleed van dode vogels. Ondanks dat uit de lijnen en kleurvlakken het leven was verdwenen, diende zich in de details een nieuwe schoonheid aan. Daarover pratend met schrijver-publicist Wim Huijser verbreedde het onderwerp zich tot het close in beeld brengen van vergankelijkheid.

Bekijk het inkijkexemplaar
+31 (0)6 83 50 46 11